HORE

Za čiarou

Uverejnené dňa 25.3.2020

Je zrejmé, že neštandardné situácie si vyžadujú neštandardné riešenia. Keďže porušovanie ustanovenia zákona, ktoré pojednáva o skrátenom legislatívnom konaní sa stalo už na Slovensku štandardom, je vhodné sa s ním rozlúčiť. Dočasne alebo na stálo.

Posledným príkladom je zrýchlené konanie v súvislosti s návrhom zákona „o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“. Do parlamentu ho predložila ministerka spravodlivosti M. Kolíková a jeho i jej problém spočíva v tom, že rieši aj veci, ktoré riešiť nemusí a podľa súčasného zákona riešiť ani nemôže.

Do očí v návrhu bijú najmä tri veci: jednou je novela zákona o Súdnej rade, druhou novela zákona o súdoch a treťou novela zákona o elektronických komunikáciách. Teda až tri z piatich článkov, ktoré návrh z dielne ministerstva spravodlivosti obsahuje.

Zjednodušene povedané – návrh týkajúci sa sledovania – je nezmyselný už len preto, lebo ľudia, ktorých by sa mal týkať a kvôli ktorým sa vraj zavádza, ho dokážu ľahko obísť. Samozrejme, každý v ňom číta to, čo čítať chce, platí však nasledovné: bez súkromia niet slobody a bez slobody niet demokracie. Teda to, že zasahovať do základných práv treba veľmi citlivo, že takýto zásah musí prejsť minimálne testom proporcionality. Hneď pri prvom kroku, v ktorom sa v teste zisťuje, či konkrétne opatrenie je vôbec schopné dosiahnuť účel, kvôli ktorému bolo prijaté, je však odpoveď negatívna – je to čiarou.

Čo sa týka ďalších článkov je úplne nemiestne, keď potom, ako ministerka presvedčila niektorých členov Súdnej rady, aby odstúpili z funkcií, vzápätí priniesla do parlamentu návrh, ktorý umožňuje ďalšiu a novú právomoc v súvislosti s odvolaním predsedu súdnej rady, pričom jedným dychom zavádza aj retroaktívne ustanovenie. V skrátenom legislatívnom konaní.

Jasné, vládna koalícia v súvislosti s koronavírusom robí čo môže, problém je, keď robí aj to, čo robiť nemôže. To je aj príklad návrhu ministerky spravodlivosti M. Kolíkovej či už na zrýchlené konanie k návrhu zákona alebo minimálne troch článkov samotného návrhu zákona. Jednoducho povedané, existujú veci, ktoré sa nedajú vylepšiť a najlepším riešením je ich neschváliť.

Zrejmé je tiež, že legislatívna smršť bude pokračovať dovtedy, kým koronavírus nebude porazený. Otázka znie, či by nebolo lepšie aspoň počas tohto zápasu zrýchlené konanie zrušiť. Dočasne alebo aj na stálo, napokon, ustanovenie o skrátenom legislatívnom konaní sa obchádzalo, obchádza a bude obchádzať. Každou vládnou mocou. Bez výnimky.

Mimochodom, parlament to v spolupráci s vládou zvládne  aj do 24 hodín: keď chce a keď je na to vôľa.

(Písané pre teraz.sk)

Získajte plný prístup ku všetkým článkom, komentárom, videám a privátnemu obsahu tejto stránky.
Získať prístup

Žiadna hymna, iba pesnička

Automaticky vzniká rečnícka otázka, koľko by asi tak stála nová verzia Slovenských mamičiek alebo Prší, prší.

3. januára 2025
Fakty a argumenty

Prvý

Niekomu sa prejav prezidenta mohol páčiť, iný mohol byť z neho zhrozený. Niekomu môže byť ľahostajný a ďalší si ho ani nevypočul.

1. januára 2025
Fakty a argumenty

Rok 2024

Z doterajších spôsobov vládnutia vyplýva, že úspechom bude už to, ak sa Slovensko nestane osadou Európskej únie.

31. decembra 2024
Fakty a argumenty

O 2. polroku 2024

a neexistujúcej alternatíve

28. decembra 2024
Fakty a argumenty

Staňte sa fanúšikom a zdieľajte


Facebook Juraja Hrabka Twitter Juraja Hrabka Linkedin Juraja Hrabka Google+ Juraja Hrabka Napíšte mi