HORE

Nedôveryhodné ako vláda

Uverejnené dňa 17.3.2023

Otázne je, či ide naozaj o medzinárodnú zmluvu alebo iba na odvolanie sa na medzinárodnú zmluvu.

 

Situácia okolo vývozu slovenských Mig-29 a ďalšieho vojenského materiálu na východ – hneď ako ich zobchodujeme so západom – vyzerá na prvý pohľad ako isté filištínstvo. Vysvetliť totiž, čo v praxi znamená, že vláda nemôže rozhodovať o zásadných otázkach vnútornej a zahraničnej politiky vie každý, ale nie každý vysvetleniu rozumie. Presnejšie, každý rozumie iba tomu vysvetleniu, ktoré si vysvetlí sám. To je síce príjemné, ale nie aj pre krajinu užitočné, keďže tak utešene pribúda iba ďalší chaos a zmätok. Zhoda je zrejme iba v tom, čo je otázkou vnútornej a zahraničnej politiky, ale nie už aj v tom, ktorá otázka je v nich zásadná a ktorá už nie. Platí, že pre niekoho toto, pre iného tamto a pre ďalšieho hento. A tak sú rozdelené názory aj právnikov, napokon, z toho aj žijú.

Neexistuje veľa spôsobov ako z takejto situácie vykľučkovať, navyše v súlade s pravidlami. Ale zopár ich existuje. K dispozícii ich mala vláda, parlament aj hlava štátu. Nie je potrebné ich rozoberať, keďže vláda sa už rozhodla a chce uzatvoriť s Ukrajinou „Dohodu o darovaní vojenského materiálu“. Konkrétne ide o:

-10 kusov Mig29 s motormi, 3 kusy Mig29 bez motorov, s príslušnými pohonnými hmotami a mazivami (PHM), náhradnými dielcami, pozemným prevádzkovým vybavením, skladom náhradných dielcov, kontrolno-meracou technikou.

-2 kusy odpaľovacích zariadení KUB, s príslušnými náhradnými dielcami a skladom náhradných dielcov

-1 kus radarovej stanice KUB

-52 kusov protilietadlových rakiet 3M9ME

-148 kusov protilietadlových rakiet 3M9M3E

Premiér E. Heger argumentuje, že vláda rozhodla podľa ústavného článku, ktorý – napriek tomu, že má nedôveru parlamentu – jej dáva právo uzatvárať také medzinárodné zmluvy, keďže ich dojednávanie preniesol na vládu prezident SR (R. Schuster, 2001). Otázne je, či vzhľadom na predmet zmluvy ide naozaj o medzinárodnú zmluvu alebo iba na odvolanie sa vlády na medzinárodnú zmluvu, v čom je, samozrejme, rozdiel. Medzinárodná zmluva podľa záväzných Pravidiel pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax, je definovaná takto: „Medzinárodná zmluva je písomný zmluvný dokument bez ohľadu na jej názov, na ktorej základe vznikajú, menia sa alebo zanikajú práva alebo povinnosti SR vo vzťahu k iným subjektom medzinárodného práva podľa medzinárodného práva verejného“.

Pravidlá však zároveň uvádzajú aj iné:



Zvyšok článku a diskusia k nemu je možná iba po registrácii:

Ak ste sa už registrovali, prihláste sa:
Získajte plný prístup ku všetkým článkom, komentárom, videám a privátnemu obsahu tejto stránky.
Získať prístup

O potešení R. Fica

a nefungujúcej koalícii

30. novembra 2024
Fakty a argumenty

Parlamentné hrátky

Bude zaujímavé sledovať, ako si so situáciou nová generácia politikov, ale aj občianskej spoločnosti poradí.

29. novembra 2024
Fakty a argumenty

Panenka skákavá!

Zdá sa, že mimovládne strany nevedia, nechápu alebo nerozumejú základom politickej abecedy a pravidiel. A zdanie zrejme opäť neklame.

27. novembra 2024
Fakty a argumenty

O kýchnutí R. Fica

a neexistujúcej vládnej alternatíve

23. novembra 2024
Fakty a argumenty

Staňte sa fanúšikom a zdieľajte


Facebook Juraja Hrabka Twitter Juraja Hrabka Linkedin Juraja Hrabka Google+ Juraja Hrabka Napíšte mi