O politickej alternatíve
Aj ďalší návrh na novelu Ústavy z dielne vládnej koalície našiel nečakanú podporu u mimovládnych strán. Kým za novelu Ústavy v súvislosti s voľbou ústavných sudcov hlasovali všetci poslanci za SaS, novelu Ústavy v súvislosti so zakotvením dôchodkového veku podporili všetci poslanci Sme rodina – Boris Kollár. Iba pre úplnosť: v koalícii so všetkými poslancami klubu Kotleba-ĽSNS.
Uvedené hlasovania poslancov SaS a Sme rodina – Boris Kollár majú spoločných politických viacero náležitostí. Napríklad, ani v jednom prípade nebola vládna koalícia odkázaná na ich hlasy, obidva návrhy by prešli do druhého čítania aj bez ich pomoci a hlasov. To vedel každý už vopred. Takže neobstojí ani argument, že v druhom čítaní chcú prísť s vlastnými „vylepšujúcimi“ návrhmi a pokiaľ tie nebudú koalíciou akceptované, pri ďalších hlasovaniach ju už nepodporia. Očividné pritom tiež je, že viac ako to, aby obidva návrhy na novelu Ústavy boli schválené, potrebuje vládna koalícia to, aby sa o nich hovorilo. Nahlas.
V prvom prípade – voľby ústavných sudcov – sa v prípade neschválenia návrhu vládnej koalície pôjde podľa doterajších pravidiel, ktoré sú beztak lepšie. V prípade druhom – zakotvenia dôchodkového veku – Smer-SD už dávno avizoval, že v prípade neschválenia novely Ústavy ho presadí v zákone, na schválenie ktorého už ústavnú väčšinu nebude potrebovať. Nehovoriac o tom, že návrh rieši veci, ktoré teraz riešiť vôbec netreba a zhruba o desať rokov, keď majú byť aktuálne, už aktuálne nebudú. Ani o tom, že v žiadnom prípade nepôjde o úspech spolupracujúcich mimovládnych strán, ale najmä Smeru-SD, ktorý to dokáže v oboch prípadoch – či už bude návrh schválený alebo nie – patrične zužitkovať. Napokon, zo vzniku veľkých koalícií – v prvom prípade 95 a v druhom 93 poslancov – sa raduje už teraz.
Inými slovami, spomenuté dve mimovládne strany, ktoré hlasovali za dva návrhy na novelu Ústavy predložené stranami vládnej koalície – ktoré ich hlasy pritom vôbec nepotrebovali – tak v skutočnosti iba podporili koaličný politický marketing. S politickými dôsledkami, ktoré táto ich aktivita má a bude mať. Povedané na rovinu: