Destilácia I. Matoviča
Politická obžaloba má rukopis SaS, čo je aj prirodzené, keďže s I. Matovičom donedávna vládli a vládnuť mu pomáhali.
Už o pár hodín sa má začať schôdza parlamentu s jediným bodom programu – návrhom na vyslovenie nedôvery ministrovi financií I. Matovičovi. Odvolávanie víťaza volieb, ktorý dokázal poraziť R. Fica a jeho družinu je isto nevšednou udalosťou. A keďže I. Matovič je súčasne predsedom hnutia, ktorý má v parlamente k dispozícii v zlom aj v dobrom bezmála tretinu poslancov, ide zároveň o udalosť výnimočnú.
Čo je tiež dôvodom, prečo treba tentokrát nazrieť aj do návrhu na jeho odvolanie – presnejšie, aké sú oficiálne argumenty na jeho odvolanie z funkcie ministra. Už na prvý pohľad vidno, že 32 poslancov, ktorí ho podpísali, uprednostnilo formu pred obsahom: dôvody na odvolanie I. Matoviča rozdelili až na päť častí. Napísané slovami navrhovateľov: „V konkrétnostiach sme ako poslanci NR SR vykonávajúci kontrolu verejnej funkcie členom vlády vydestilovali ústavné, zákonné, politické a rovnako morálne a etické dôvody podania návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi financií I. Matovičovi“. Politická obžaloba má rukopis SaS, čo je aj prirodzené, keďže SaS spolu s I. Matovičom donedávna a zhruba dva a pol roka vládla, takže teraz spomínajú na to, s kým vládli a komu vládnuť pomáhali.
Napriek tomu, že vecných aj politických dôvodov na „vydestilovanie“ I. Matoviča z vlády je celá kopa, destilačná komisia – koalícia SaS plus nezaradení poslanci, tzv. Pellegriniho krúžok – sa rozhodli použiť zvláštnu destilačnú aparatúru. Medzi ústavnými a zákonnými dôvodmi na jeho odvolanie totiž uvádzajú napríklad používanie skráteného legislatívneho konania, za ktoré ale hlasovali aj samotní poslanci SaS a to vo viac ako desiatkach prípadov. Dôvodom má byť aj zavedenie tzv. očkovacej lotérie, za ktorú ale taktiež reprezentanti SaS hlasovali do nohy a to vrátane návrhu na zrýchlené konanie. Inými slovami a slovníkom navrhovateľov sa tak „opovrhovanie ústavou, zákonmi a demokratickými princípmi“ vzťahuje rovnakou mierou nielen na ministra financií, ale aj na nich. Ba ešte viac – vláda totiž môže skrátené legislatívne konanie iba navrhnúť, ale len a len od poslancov záleží, či ho schvália alebo nie. Pretože ho schváliť nemusia. Takže je prinajmenej tristné a zároveň neslušné až negustiózne, teraz vyčítať výlučne I. Matovičovi zrýchlene konanie tými, ktorí ho umožnili a realizovali.
Z politických dôvodov stojí za zmienku diagnóza, keď navrhovatelia uvádzajú: