Dilema hodná prezidenta
Správa TASR znie jednoznačne: „Prezident konzultuje s expertmi na ústavné právo, či môže ísť na hranu ústavy a vybrať sudcov Ústavného súdu aj z menšieho počtu kandidátov.“
V tejto súvislosti možno najskôr iba zopakovať, že podľa Ústavy je to také jednoduché, že jednoduchšie to už byť ani nemôže – parlament a prezident majú spolupracovať aj pri inštalácii sudcov Ústavného súdu. Konkrétne, parlament mal povinnosť zvoliť 18 kandidátov, z ktorých mal prezident vybrať 9 nových ústavných sudcov. Jasné, stručné, zrozumiteľné.
Lenže parlament dodal hlave štátu namiesto 18 iba 8 kandidátov. Začal sa tak napĺňať scenár, nakreslený už pred viac ako dvomi mesiacmi: že prezident má v takom prípade dve možnosti – buď čakať na zvolenie ďalších 10. kandidátov alebo rozhodnúť, ako naloží s už doručenými kandidátmi (pozri http://www.teraz.sk/publicistika/hrabko-prezident-ustavni-sudcovia/375873-clanok.html ). Ak by čakal na zvolenie ďalších, Ústavný súd by naďalej pracoval iba s jedným senátom, bez pléna a to dovtedy, kým sa poslancom uráči zvoliť a poslať prezidentovi ďalších 10. kandidátov. Kedy tak parlament urobí sa však nedá ani len vyveštiť, hoci urobiť to, je to jeho ústavnou povinnosťou.
Ako vyplýva z citovanej správy, prezident sa rozhodol na zvolenie ďalších kandidátov nečakať. Zároveň je však zrejmé, že počká aspoň do najbližšieho pondelka, kedy uplynie termín pre podanie návrhov na tretiu voľbu kandidátov na post ústavných sudcov v parlamente. Bude tak známe, kto sa bude o funkciu ešte uchádzať a taktiež, akú asi môže mať podporu poslancov na zvolenie. A od toho bude pravdepodobne závisieť aj počet sudcov, ktorých z doterajších 8. kandidátov prezident vymenuje. Rovnako, či zároveň vymenuje aj predsedu a podpredsedu Ústavného súdu.
Bez ohľadu na budúcu voľbu v parlamente, však možno opäť iba zopakovať, že prezident má v podstate iba dve možnosti: buď do funkcie sudcu nevymenuje žiadneho navrhnutého kandidáta alebo vymenuje niekoľkých: