HORE

Slovenský paradox

Uverejnené dňa 7.12.2018

Paradox slovenských paradoxov, aj tak možno nazvať uznesenie parlamentu v súvislosti s  Globálnym paktom o bezpečnej, riadenej a legálnej migrácii. Vôbec nie preto, lebo v súvislosti s ním podal demisiu minister zahraničných vecí a európskych záležitostí M. Lajčák – to je rarita, nie paradox. Ale aj preto, lebo ktokoľvek by uznesenie čítal, uvidel by, že nie je s Paktom v rozpore, ale v súlade.

Národná rada Slovenskej republiky konštatuje, že:

  • Globálny pakt o bezpečnej, riadenej a legálnej migrácii v podobe konečného návrhu z 11. júla 2018 je dokumentom, ktorý nie je v súlade s aktuálnou bezpečnostnou a migračnou politikou Slovenskej republiky,

Text nekonkretizuje v čom konkrétne nie je Globálny pakt (ďalej GP) v súlade s bezpečnostnou a migračnou politikou SR, neuvádza žiadny príklad ani argument, takže názor, že opak je pravdou, je úplne rovnocenný. Na rozdiel od údajného nesúladu aj viac preukázateľný: vláda totiž schvaľuje každý rok tzv. Súhrnnú správu o stave plnenia úloh, zámerov a cieľov migračnej politiky. Tá posledná, za rok 2017 bola pritom schválená iba v auguste tohto roka a s Paktom nie je v rozpore.

  • Slovenská republika je plne suverénna v definovaní vlastnej národnej migračnej politiky,
  1. Tento globálny rámec predstavuje právne nezáväzný rámec spolupráce, ktorý vychádza zo záväzkov dohodnutých členskými štátmi v Newyorskej deklarácii pre utečencov a migrantov. Upevňuje medzinárodnú spoluprácu medzi všetkými zainteresovanými stranami v oblasti migrácie, pričom uznáva, že žiaden štát nedokáže vyriešiť migráciu sám a potvrdzuje suverenitu štátov a ich záväzkov vyplývajúcich z medzinárodného práva.
  2. V rámci svojej zvrchovanej jurisdikcie môžu štáty rozlišovať medzi legálnym a nelegálnym štatútom migrácie vrátane toho, že si určujú svoje vlastné legislatívne a politické opatrenia na realizáciu globálneho rámca, berúc do úvahy rozdielne národné reálie, politiky, priority a požiadavky na vstup, pobyt a prácu, v súlade s medzinárodným právom.
  • ekonomicky motivovaná nelegálna migrácia je negatívny jav prinášajúci aj bezpečnostné riziká, a to v národnom, regionálnom i globálnom kontexte, a Slovenská republika podporuje riešenia jej príčin v krajinách pôvodu,
  1. Zaväzujeme sa zabezpečiť, aby boli súčasní a potenciálni migranti plne informovaní o ich právach, povinnostiach a možnostiach bezpečnej, riadenej a legálnej migrácie a to, že si uvedomujú riziká nelegálnej migrácie.
  2. Prostredníctvom tohto komplexného prístupu sa snažíme uľahčiť bezpečnú, riadenú a legálnu migráciu a zároveň znížiť výskyt a negatívny vplyv nelegálnej migrácie prostredníctvom medzinárodnej spolupráce a kombináciou opatrení uvedených v tomto globálnom rámci.
  • žiadny dokument o migrácii nemôže byť vykladaný tak, že by Slovenskú republiku obmedzoval v suverénnej právomoci rozhodovať o tom, koho bude považovať za legálneho migranta a koho za nelegálneho migranta a ktorému z nich udelí právo zdržiavať sa na jej území,
  1. V rámci svojej zvrchovanej jurisdikcie môžu štáty rozlišovať medzi legálnym a nelegálnym štatútom migrácie vrátane toho, že si určujú svoje vlastné legislatívne a politické opatrenia na realizáciu globálneho rámca, berúc do úvahy rozdielne národné reálie, politiky, priority a požiadavky na vstup, pobyt a prácu, v súlade s medzinárodným právom.
  2. Zaväzujeme sa vytvoriť priaznivé politické, ekonomické, sociálne a environmentálne podmienky pre to, aby ľudia viedli pokojný, produktívny a udržateľný život vo svojej vlastnej krajine a napĺňali svoje osobné očakávania a zároveň zabezpečiť, aby ich zúfalstvo a zhoršujúce sa prostredie nenútili hľadať živobytie inde prostredníctvom nelegálnej migrácie.
  • Slovenská republika si vyhradzuje právo prijímať legislatívu v oblasti migrácie výlučne v súlade so svojou národnou migračnou politikou.


Zvyšok článku a diskusia k nemu je možná iba po registrácii:

Ak ste sa už registrovali, prihláste sa:
Získajte plný prístup ku všetkým článkom, komentárom, videám a privátnemu obsahu tejto stránky.
Získať prístup

Ako za Mečiara

Pripojenie interpretačného vyhlásenia poukazuje aj na isté nedostatky vládou už odobreného textu Dohody.

20. januára 2022
Fakty a argumenty

OP+ a OP-

Štát sa dá nielen riadiť, ale aj doriadiť.

18. januára 2022
Fakty a argumenty

Týždeň v skratke

Ak má premiér E. Heger nejaké pochybnosti, má ich riešiť, nie o nich hovoriť.

17. januára 2022
Kaviareň

Dobrí priatelia, dobré zmluvy

Prezidentka Z. Čaputová má právo obrátiť sa na ústavný súd rovnako, ako ho mala v prípade referenda o predčasných voľbách.

15. januára 2022
Fakty a argumenty

Staňte sa fanúšikom a zdieľajte


Facebook Juraja Hrabka Twitter Juraja Hrabka Linkedin Juraja Hrabka Google+ Juraja Hrabka Napíšte mi