HORE

Strašifikácia

Uverejnené dňa 31.7.2019

Ministerka zdravotníctva A. Kalavská predložila v pondelok návrh ústavného zákona o nároku na kvalitu, bezpečnosť, miestnu a časovú dostupnosť zdravotnej starostlivosti do medzirezortného pripomienkového konania. Ide o skrátené konanie – potrvá iba do 6 augusta – a to z dôvodu: „naliehavosť v termíne“.

Už samotný uvedený dôvod, okrem toho, že ide o návrh ústavného zákona,  nabáda k jeho prečítaniu. Lenže už po prvom, letnom a letmom prečítaní návrhu vidno, že neobstojí, a to najmä z dôvodu dátumu navrhovanej účinnosti, ktorý je stanovený na 1. januára 2024. Automaticky tak vzniká otázka, prečo taký kvalt, aká naliehavosť v termíne, veď ak má ústavný zákon byť účinný až o pár rokov, času je viac ako iba dosť. Odpoveď je len jedna – lebo nadchádzajúce parlamentné voľby.

Návrh ústavného zákona nie je nijako komplikovaný, keďže má len preambulu a osem neveľmi dlhých článkov. Hovorí vo všeobecnosti a teoreticky o kvalite, bezpečnosti a dostupnosti zdravotnej starostlivosti a o povinnostiach zdravotných poisťovní, ako aj poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

Zaujímavý môže byť nanajvýš ešte čl. 7, ktorý hovorí, že „Domáhať sa práv uvedených v čl. 1 až 6 tohto ústavného zákona sa možno len v medziach zákonov, ktoré tieto ustanovenia vykonávajú.“ Z dôvodu, že v uvedených článkoch je totiž explicitne spomenuté iba jedno právo: „Každý má v prípade vážneho ohrozenia života alebo zdravia právo na poskytnutie ústavnej zdravotnej starostlivosti v primeranom čase v najbližšej nemocnici, ktorá je schopná poskytnúť správnu zdravotnú starostlivosť v súlade s podmienkami ustanovenými na základe zákona.“ Inak je návrh ústavného zákona popretkávaný výrazom „má nárok,“ teda nie právo.

V konkrétnosti a v praxi návrh ústavného zákona odkazuje na iné právne normy, ktoré však neboli schválené, ale odmietnuté. Legislatívnou radou vlády.

Inými slovami, z vecného hľadiska je návrh ústavného zákona nepotrebný a pôsobí dojmov, že je iba preto, aby bol. Presný opak z politického hľadiska, pretože ho potrebuje, preferuje a presadzuje najmä vládny Smer-SD. Očistené o d politickej vaty, je to v podstate jednoduché ako facka – ak parlament návrh tohto ústavného zákona schváli, bude to politická výhra Smeru-SD. Ak ho parlament neschváli, bude to prehra ostatných strán. Krátko pred voľbami sa to obzvlášť hodí.

Napokon:



Zvyšok článku a diskusia k nemu je možná iba po registrácii:

Ak ste sa už registrovali, prihláste sa:
Získajte plný prístup ku všetkým článkom, komentárom, videám a privátnemu obsahu tejto stránky.
Získať prístup

Prvenstvo J. Mazáka

Odvolať predsedu Súdnej rady nejde len tak mirnix-dirnix.

17. apríla 2024
Fakty a argumenty

Týždeň v skratke

Poverený neznamená zvolený.

16. apríla 2024
Kaviareň

O demokratoch

a ich kampani

11. apríla 2024
Fakty a argumenty

Ústavný alebo vymyslený?

S tým súvisí druhý problém – okrem rečí totiž neexistuje žiadny oficiálny dokument, ktorý by ich potvrdzoval.

10. apríla 2024
Fakty a argumenty

Staňte sa fanúšikom a zdieľajte


Facebook Juraja Hrabka Twitter Juraja Hrabka Linkedin Juraja Hrabka Google+ Juraja Hrabka Napíšte mi